2015. július 22., szerda

Egy jó könyv a laktóz (tejcukor) intorelanciáról

Doris Fritzsche: Tejcukor-érzékenység 
 
Érintettségem okán választottam ezt a könyvet olvasásra. Sajnos egy ideje utolért a modern kor egyik nyavalyája. Szerencsére ez azért kezelhető probléma, de bizony előfordul, hogy úgy teljesítem be tejes vágyaimat, hogy elfeledkezem a "védekezésről"!

Amint ebből az okos kis könyvből megtudtam a tejcukor érzékenységnek is vannak fokozatai.
Elsődleges ( bármikor kialakulhat, más élelmiszer intoleranciához nem köthető), másodlagos ( más betegségek idézik elő, például lisztérzékenység) és kongenitális ( ez a legveszélyesebb,  szerencsére ritka, már születés után rögtön  jelentkezik, és súlyos kiszáradás, alultápláltság jellemzi.)

 Lássuk mit mond az orvostudomány a tejcukor-érzékenységről:
 A tejcukor nem bomlik le a vékonybélben, hanem a vastagbélbe kerül és az ott található mikroorganizmusok felhasítják. A bomlástermék pedig tüneteket okoz, kinek mit- hasfájás, puffadás, hasmenés.
Ha a szervezetben  van laktáz enzim, az lebontja a tejcukrot- nekem és sok sorstársamnak azonban nincs.
Én a fenti listából kiindulva az elsődleges csoportba tartozom.
A tünetek nálam szép lassan erősödtek fel, hirtelen állt össze a kép. Egy  nagyobb adag tej elfogyasztása után pokoli kínok között vergődtem, úgy éreztem valaki elszorítja a gyomorszájam, hányingerem volt stb.
Mivel mindenkinél más az a tejcukor mennyiség amit a szervezete még tolerál, óvatosan érdemes kísérletezni. Nálam az első számú mumus a tej, ezt már csak laktózmentes formában iszom, aztán a túró és a tejföl, ezektől is azonnal jelentkeznek a tünetek.
Egy kisebb kiszerelésű joghurtot simán meg tudok enni, és egy gombóc fagyit is ( többet még nem próbáltam.)

Az emésztési tünetek mellett más egyéb jelek is utalhatnak a betegségre-jó pár dologra a könyv olvasása közben döbbentem rá- többek között a bőrproblémáimat is okolhatom ezután a tejcukor érzékenységem miatt.
A könyv többek között  megemlíti még az alvászavart a levertséget, fejfájást  is. Sokszor keverik össze a tünetek alapján az irritálisbél-szindrómával!
A tejcukor-érzékenység nem tejallergia!!
A könyv elején van egy kis teszt, ezt kitöltve rögtön okosabbak leszünk, hogy valóban tejcukor érzékenyek vagyunk, vagy valahol máshol kell keresgélni a megoldást.

Bár ez a probléma nem olyan súlyos, mégis most, hogy ebbe a csapatba tartozom látom, hogy bizony vannak kisebb akadályok. Ugye van már laktózmentes tej (jó drágán!!) joghurt és tejföl is. Túrót még nem találtam a környező boltok polcain és például fagyit sem.
A sajtokra külön kitér a könyv, nem mindegyik sajtféleség okoz gondot. Én például kis mennyiségben ezt is meg tudom enni.
Elvétve találtam eddig olyan üzletet ahol a kávét kérhettem laktózmentes tejből. Fagyizókban eddig csak a gluténérzékenyek egyéneknek való termékeket láttam.
És akkor még nem beszéltünk a kész élelmiszerekben megbújó tejcukorról. És a gyógyszerekről!-amikben szintén megbújhat tejcukor.

Nemrég a piacra került egy kis tabletta, ez a Mill and Joy - látszólag ez megoldás minden bánatunkra, de sajnos ebből a termékből naponta maximum három szem a megengedett mennyiség, szóval oda kell figyelni.
Tudnivalók a  tablettáról: Termékinformáció 
És persze ilyenkor döbben rá az ember, hogy lépten-nyomon fagyizna, kávézna, tejszínes sütit enne, és nyakalná a tejfölt égbe -világba.

A könyvben rengeteg lista, hasznos termékinformáció van. Könnyen áttekinthetjük a különböző élelmiszerek milyen mennyiségben tartalmaznak tejcukrot, illetve hogyan igazodjunk el a készételek összetevői között.
Az egyik lista szerint még laktózmentes  mozzarella sajt is létezik már-én sajnos még ezzel sem találkoztam.
A kötet végén receptek is vannak, egyszerűek, gyorsan elkészíthetőek. Én a főzés terén csupán annyit változtattam, hogy ha tejterméket igényel a recept a laktózmentes változatot használom. Ha pedig olyan ételt készítek amihez nincs kéznél laktózmentes termék étkezés előtt elrágok egy tablettát.

A könyv belső borítója egy étkezési naplót rejt, így könnyen nyomon követhetjük, hogy mikor és milyen élelmiszerek esnek jól, és mik azok amiktől tüneteink lesznek.

Aki pedig egy mindent elsöprő megoldást keres, annak íme a tipp: Az oroszlánfóka az egyetlen emlősfajta amely laktózmentes tejet termel- vagyis oroszlánfóka vásárlásra fel! :-)

Értékelés:
5 tejcukros cseresznye az 5-ből!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése