2016. szeptember 15., csütörtök

Jean Mattern: Szeptember

Nem olvastam még más könyvét a szerzőnek, a fülszöveg fogott meg:
"Hamarosan ​​tizenegy éve lesz, hogy a lányunk meghalt, de azt hiszem, szerette volna ezt a tervemet, büszke lett volna rám. Ez a gondolat újabb gondolatot szült, bekapcsoltam a számítógépet, és tudtam már, hogy az emlékezetem szeszélye szerint kell leírnom az eseményeket, hanyagolva a hivatalos kronológiát. Hogy megadjam a tisztességet a tizenegy sportolónak, akiknek még a nevét sem merik nyilvánosan kiejteni, attól félvén, hogy ettől megkeseredik az ünnepi hangulat; de azért is, hogy visszacsaljak a fénybe egy férfit, akiről még soha nem meséltem senkinek; aki a tizenegy koporsóval együtt éppen olyan végérvényesen eltűnt az életemből, mintha őt is meggyilkolták volna a fürtstenfeldbruck-i katonai repülőtér kifutópályáján.
Sam Cole volt a neve."


A száznegyvenkét oldalas regény három részre van osztva. Ebből egyetlenegy rész volt amit érdeklődve olvastam. A másik két rész személyes vallomás, részletek a szerző és Sam Cole viharos viszonyáról.
A fülszövegben említett Mattern lányáról több szó nem is esik. Az olimpiai terrorcselekmény pedig nem más mint egyszerű dokumentálása a történteknek, igaz jó pár  olyan dolgot tudtam meg a müncheni olimpián történtekről amiről fogalmam sem volt. Többek között, hogy mindenki ugyanazt látta a tévében, nemcsak az újságírók akik a szemben lévő háztömbből nézték végig a drámát, de maguk a terroristák is egyenes adásban láthatták mire készülnek a hatóságok, akik egész egyszerűen sehogy sem kezelték a helyzetet, beszélgetni!!! próbáltak ott ahol cselekedni kellett volna.
Amikor pedig már csak a cselekvés menthette volna meg a sportolók életét, amatőr módon szálltak szembe a terroristákkal, ezzel aláírva azok halálos ítéletét.

Nem igazán értettem, hogyan lehet az elhunyt lányunk előtt úgy tisztelegni, hogy egy olyan liezont mesélek el, ami egy házasembernél kicsit furán hat ha dicsekszik vele, másrészt a két esemény annyira más síkon mozog, hogy elég furcsa volt egy szenvedélyes fellángolásról és egy terrorcselekményről egy lapon olvasni. Főleg annak fényében, hogy Sam Cole ugyan olyan gyorsan lépett ki a szerző életéből, mint ahogyan felbukkant.
Egyértelműen csalódás volt ez a regény.

Értékelés:
3 elgurult cseresznye az 5-ből!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése