2014. január 18., szombat

A háború vonzásában

Valahogy mostanában vonzom a háborús könyvek, pedig magát a háborút az értelmetlen öldöklést nem szeretem. Mégis egyre másra akadnak a kezembe ezek a könyvek. Azt gondoltam, hogy ebben a témában ha az ember elolvas egyet akkor elmondhatja, hogy mindet olvasta, hát tévedtem. Millió sors, variáció, szemszög létezik ebben a témában is. Arról nem beszélve, hogy sajnos nemcsak egyetlen háborúról lehet írni.
Úgy gondoltam itt összefoglalom azokat a könyveket amiket elolvastam és szívesen ajánlanám másoknak is. De szívesen veszem az ajánlásokat is, ha valaki olvasott egy remek háborús könyvet, ami nem hatásvadász és kellően tárgyilagos, ugyan akkor van benne emberség, bajtársiasság, ami reményt ad arra, hogy a háború is csak egy a borzalmak közül, ami egyszer véget ér, akkor írja meg bátran.

Íme a kedvencem, a könyv a vietnami háború idejében játszódik:




"Halk szél sugdolózott a köddel valahol a dzsungelben."

Ez volt az első háborús regényem, nem tudom miért pont ez szólított meg, már maga az a tény, hogy egy veterán katona írta, előre vetítette, hogy tényszerű , emlékekből építkező történet lesz.
Mindegyik fiatal szereplőt megkedveltem, hogy aztán sorban elsirassam őket.
Évről ,évre megvannak minden háborúnak a maga évfordulói, a hétköznapokban ritkán jut eszünkbe a háború…pedig a sok ápolt parcella, a sok, fehér keresztjével ma is ugyanott van.
És akiket a keresztek jelölnek, ma is ugyanott vannak. Tizennyolc, tizenkilenc évesen részt vettek valamiben, amit maguk sem láttak át, tették amit mondtak nekik, féltek, reménykedtek.

Mindez benne van ebben a könyvben, amit egy olyan ember írt, aki látta az élet sötét oldalát.
Nem mindenki harc közben halt meg, és volt olyan is , aki a saját bajtársa által, volt aki megsajnálta az ellenséget, és olyan is aki kardot is vitt a csatatérre. A statisztika örök divatja, ott is kivívta az elsőbbségét. A lényeg, hogy papíron minden jól mutasson…


Második kedvenc:


 
Hirtelen ötlettől vezérelve kaptam le a polcról. Azt hittem, hogy a Matterhorn után nemigen lesz háborús könyv ami fenn tartja majd az érdeklődésem, de elkezdtem és annyira drukkoltam Tristan-nak, és annyira sajnáltam ezt a fiatal srácot, hogy nem tudtam letenni.
A háború kegyetlenkedése mellett előtérbe kerül egy kényes téma is, a másság még napjainkban is kerülendő téma, gondoljunk bele, hogy akkor 1916. környékén, hogy viszonyultak ehhez az emberek vagy éppen a család…
A történet elején azt hittem, hogy Will lesz az akit majd sajnálni fogok, de a történet végének ellenére is megértem mi mozgatta Tristan-t.
A váltakozó időrendben történetek még izgalmasabbá tették a könyvet.

 
A háború a borzalmak kifogyhatatlan tárháza. 

Három nő és két férfi sorsa, hányattatásai, szenvedései az I. világháború alatt.
Az első pár oldal után majdnem feladtam, furcsán és bizarrul indult, de aztán letisztult és egy nagyon hatásos, megrázó történet bontakozott ki.
Néhol túlságosan belebonyolódott a mondanivalójába, ezért a fél csillag levonás.
A történet jó pár valós személyt és eseményt is rejt, ettől még inkább megdöbbentő a könyv.

A kiadó részéről tévedésnek érzem ezt a könyvet, valahogy nem ez az ő műfajuk, és a fülszöveget sem találták el. Most áldom a kíváncsiságom, csak ezért vettem kézbe ezt a könyvet.

Régen olvastam már,de még mindig emlékszem rá:

Frances Itani: A csend fogságában

 






 

Most olvasom:












Elolvasásra vár:


2 megjegyzés:

  1. Egyszer nyáron a pasim elkezdett valami háborús játékkal játszani, és akkor kedvet kaptam a hasonló témájú könyvekhez, de jól belenyúltam a Matterhornba, ami amúgy elhiszem, hogy jó, de ijesztő volt az első 100 oldal után a tudat, hogy még mennyi hátravan a sok gyilkolászásból meg katonai szakzsargonból. Ugye a Drágám... az most megvan, talán az majd bevezet ebbe a "világba" és kedvet kapok tőle néhány klasszikushoz is.
    Aztán lehet, hogy a téma nem nekem való:) A hátországi események általában jobban izgatnak, mint a csaták a harctéren.

    Ajánlani sajna nem tudok, de jó, hogy te összeszedted a tieidet:)

    VálaszTörlés
  2. Szerintem a Drágám... valóban jó lesz neked. Nem annyira nyers, é sokkal szépirodalmibb-ha lehet ilyet mondani rá- mint a Matterhorn . Én a Matterhornban a szereplőket kedveltem meg, és bár volt benne gyilkolászás sok minden más is történt közben.
    A Felettünk a csillagos...-na ott aztán van rendesen háttér információ:-) Nekem néha sok is az ilyen olyan repülők felsorolása:-)

    VálaszTörlés