2020. augusztus 10., hétfő

Julie Orringer: Üldözöttek gyűjteménye


Nemrég olvastam Alice hálózata  c. könyvet és valami hasonlóra vágytam, igaz ezúttal kémek nélkül, de maradunk a háborúnál, és az igaz történetnél.

A közelgő  második világháború és üldöztetés elől Franciaországból egy szervezet mentett ki olyan művészeket, mint Chagall  vagy éppen Max Ernst.

Varian Fry egy lista alapján személyesen járja végig a veszélybe került írókat, művészeket.

A könyv elég izgalmas így is, de párhuzamosan fut Fry személyes mentő expedíciója is, ugyanis segítséget kér tőle egy ismerőse is. Úgy tűnik az egész világ megmentésre vár. Nehéz teher lehetett az akkoriban, akárcsak a kémkedés.
A valóság és a képzelet remekül simul össze. Számomra a könyv erőssége az volt, hogy kézzelfogható közelségbe kerültek olyan művészek akiknek már csak a hátra hagyott műveit ismerhetem. Bepillanthattam az életükbe, gondolataikba, félelmeikbe.
Aprólékos mű, minden sietségtől mentesen kalauzol végig minket a történeten, néhol ezért picit lassúnak is éreztem.
Igazi belemélyedős olvasmány, a rohanós hétköznapokon kár kézbe venni, időt kell rá szánni.

                                                        Varian Fry (kép forrása : Google)

Akinek a  szerző neve ismerősen cseng az nem véletlen, korábban már megjelent tőle a Láthatatlan híd, és a Légzőgyakorlat fuldoklóknak, mindkettő remek értékelésekkel bír.

Értékelés:
4 üldözött cseresznye az 5-ből!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése