2011. november 14., hétfő

Jennifer Donnelly:Északi fény

Az írónőtől az első könyv a Tearózsa volt amit olvastam,sajnos magyarul eddig nem is volt több könyve.A Tearózsa folytatását vártam,és meglepődtem,hogy egy másik önálló regényét is kiadták-Északi Fény.Mivel a Téli Rózsát még mindig nem lehet kapni, addig ezzel vigasztalom magam.
Ennyire jó könyvet nem vártam volna az írónőtől(bocsánat érte).
1906 Július 12-én egy Grace Brown  nevű 19-éves lány holttestét emelik ki a Nagy Jávorszarvas tóból-e köré a gyilkosság köré építi fel a történetet az írónő-én lepődtem meg a legjobban mikor kiderül,hogy ez nem kitaláció  a gyilkosság tényleg megtörtént ott és akkor ahogy azt a könyv írja,és egy érdekesség hogy Jennifer nagymamája abban a szállodában volt pincérnő ahol a Grace megszállt és ahonnan a végzetes csónakázásra indult....Jennifer nagymamája állítja Grace Brown szelleme még mindig kísért a tónál.
A tartalom alapján azt hittem "csak" a gyilkosságról szól a könyv,de sokkal többrétű.
Mathilda itt él családjával,az okos,értelmes lány író szeretne lenni.A betűk,a könyvek kísérői bármit is csinál-ha tehenet fej,ha szánt,ha főz,ha a testvéreire vigyáz.(Magamra ismertem,és tudtam milyen érzés egész nap arra várni,hogy végre könyvet vehessen a kezébe:) )Tanárnője tehetségesnek tartja,írásait elküldi egy újságnak amely nemcsak megjelenteti azokat,hanem állná Mathilda ösztöndíját is,hogy továbbtanulhasson és író lehessen belőle.De 1906-ban egy nő nemhogy nem írhatott,tanulni sem engedték,főleg ,hogy édesanyja meghal,és bátyja is elhagyja a családot.Apja pedig hallani sem akar Mathilda tanulás utáni vágyáról.A lány titokban mindenfélét elvállal,hogy összekuporgassa New Yorkba a vonatra valót.Nincs egyedül a tudásvágyával ,barátja Weaver aki az első fekete bőrű ügyvéd szeretne lenni.Mathilda lelkesedés napról napra hanyatlik,be kell látnia,hogy beleragad abba az életbe amit apja,és a többi ember körülötte.A napi küzdelem a megélhetés után,robot hajnaltól késő estig.
A Glenmore szállóban dolgozik,hogy segítsen apjának kifizetni egy öszvér árát....itt ad neki egy köteg levelet Grace Brown a halála előtt,és megkéri,hogy égesse el őket.A sors fintora,hogy Mathildának aznap nem jut ideje rá.És mikor másnap megtalálják Grace holttestét Mathilda elolvassa  az összes levelet és az egyedüli ember lesz aki tudja miért kellett meghalnia...
Közben megismerkedik az első szerelemmel,az árulással,az igaz barátsággal ,és a korlátaival.Olvasás közben rádöbbenünk,hogy régebben sem volt jobb a világ.És ,hogy a fiatal lányok már ekkor is olvasták Jane Austent. És végig azért izgultam,hogy Mathilda merjen nagyot álmodni!

'Ha százszor is azt tanítja a bölcs,
hogy adjuk meg magunkat a sorsnak
Lelkem nyughatatlanul egyenest
Csillagokig száguld dacosan.'
/AdelaideCrapsey /

Még egy kis plusz:Ugyanezt a gyilkosságot örökíti meg Theodor Dreisert :Amerikai Tragédia címmel.Nem vagyok biztos benne de hasonló című film is van....Nem?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése