2012. június 15., péntek

Jeffrey Eugenides:Házassági összeesküvés

  Ez a könyv igazi meglepetés volt számomra,és nem csak azért mert én a borító alapján kicsit mást képzeltem bele,hanem azért is mert tulajdonképpen  mire a végére értem már teljesen jónak találtam a borítót és a címet amiknek kissé megkérdőjeleztem a létjogosultságát.

A szerző a 80'-as évekbe kalauzol minket,a helyszín Amerika a megtestesült álom minden embernek,főleg ha főiskolás és a diplomaosztójára készül.
Két fiút és egy lányt választott a szerző,hogy rajtuk keresztül bemutassa mennyi minden akadályozhat meg abban három embert,hogy boldogan élhesse a fiatal éveit.
Madeleine túl normálisnak érzi magát a társai között,nem szeret különcködni ellenben szeret tanulni és nagyon érdekli az irodalom,azon belül is Jane Austen.
Leonard a zseni,aki heteken át képes tanulni,az órákon remekelni,korrepetálni társait,éjszakákon át bulizni alvás nélkül.Népszerű,jóképű és mániás depresszióban szenved.....
Mitchell aki Madeleine barátja,ám évek óta többre vágyik, de csak statiszta Madeleine életében a helyett,hogy a főszereplő lenne.

Minden egyes karakter külön-külön szólal meg a lapokon,Madeleine és Leonard kettősével a párkapcsolati buktatókat vehetjük sorra,és Leonard betegségét ismerjük meg alaposabban,míg Mitchell-el utazunk,bejárjuk a fél világot,és a fiú egyre inkább elhatalmasodó vágyát ,hogy a vallásnak szentelje az életét,miközben képtelen szabadulni Madeleine iránt érzett szerelemtől.

A három fiatal időről időre visszanyúlik a gyerekkorához,vagy éppen a főiskola első éveihez telepakolva a lelki hátizsákjukat a jelenlegi gondjaik mellé még több vívódással és szenvedéssel.
Bár alapvetően a könyv hangulata komor,olyan mint egy októberi esős  hétvége,mégis szerettem olvasni,belépni hozzájuk mert mindig tudtak újat mondani,és sokszor úgy éreztem nem hiábavaló minden erőlködésük. Sokat tesz a történethez a szerző remek stílusa ,szép és letisztult.

Engem Leonard betegsége nagyon megrázott,már több könyvben találkoztam a mániás depresszióval,de itt valahogy annyira nyersen lett leírva,hogy szó szerint én is belebetegedtem.

Lehengerlő módon dolgoztatja meg az agyunkat Eugenides,számtalan kérdés fogalmazódik meg az emberben olvasás közben,amin aztán kedvére töprenghet.Sok kis szál,ami itt talán mellékes-mint család,karrier, érvényesülés,dédelgetett álmok -mind-mind rendkívül sokat alakítanak a történeten, a szereplőkön és rajtunk.

A három fiatal élete olyan vágányokon halad,hogy nekem fogalmam sem volt mi lesz a vége,milyen lesz a vége.Minden esetre azt is mondhatnám,hogy így olvasás után elégedett vagyok a szerző által kínált befejezéssel.

Már korábban is dicsértem a borítót,most pedig  kijelentem,hogy számomra hosszú idők óta ez lett az etalon!! Olvasás közben is sokszor gyönyörködtem benne,simogattam,elképesztően szép és egyedi!!

Értékelés:
5 egyáltalán nem depressziós cseresznye az 5-ből!!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése