2013. szeptember 20., péntek

Jean Webster: Kedves Ellenségem



Csupa bűbáj, kedvesség és humor ez a kis kötet!! Fantasztikus, tele van élettel, életkedvvel, szeretettel.

A véletlen műve, hogy a könyvre bukkantam, keresgéltem a neten és egyszer csak szembe jött velem ez az édes cím! Az értékelések pedig végképp meggyőztek, hogy el kell olvasnom.

Sallie McBride nem kisebb felkérést kap barátnőjétől, minthogy vállalja el egy árvaház igazgatását.
Sallie tapasztalat híján, de annál nagyobb lelkesedéssel veti bele magát, az olykor lélekölő munkába.
A John Grier otthon csak gyerekben bővelkedik, kevés a hozzáértő személyzet, a szeretet, nemkülönben a tágas helység, és a  felszerelés is igen gyér.
Sallie minden történésről, barátnőjének, Judynak hosszú levelekben  számol be,  valamikor Judy is az itthon lakója volt.
A gyereksereg, igen vegyes a csecsemőktől, egészen a kamaszokig képviseltetik magukat és otthonra lelnek, ha árvák, vagy éppen a szülők nem tudnak gondoskodni róluk.

"Honnan jössz, édes kisgyerek?
Megnyílt a kék ég, s itt letett."


Sallie nemcsak új szoknyákat szeretne a "lányainak", és kalandos nyarakat a "fiainak" de mindenkinek szerető szülőt, a nagyobbaknak követendő példát is szeretne nyújtani ezért igencsak szerteágazó hozzáértésről kell tanúságot tennie, amiben egy  mogorva de igencsak szakértő, és szerethető skót orvos is segíti...

Attól függetlenül, hogy levelek formájában rajzolódik ki előttünk a történet, nagyon is átfogó, részletes képet kapunk egy gyermekotthon működtetésének minden bonyodalmáról, na és a sikerélményekről is.

A könyv egyébként is remekül lett megírva, de a szerző stílusa, szófordulatai, megfogalmazásai miatt nem tudjuk letenni a könyvet, és nehéz megállni nevetés nélkül.

A fordulatos, és humoros levelek mellé rajzokat is mellékel nekünk Sallie, amik ismét csak nevetésre ingerlik az olvasót.
Bár a téma cseppet sem vidám, a szerzőnek sikerült úgy becsomagolnia a mondanivalóját, hogy egyszer csak azon kapod magad, hogy szeretnél te is valami hasonló önzetlen, és nagyszabású dolgot véghezvinni a kevésbé szerencsés sorsú gyerekekért.
Természetesen az akkori kornak megfelelően, a házasság, a szerelem, férjvadászat is terítékre kerül, persze Sallie-nek erről is megvan a  véleménye, igazi Jane Austen stílusban.

A szerzőről nem sok mindent lehet tudni. 1903 ban jelent meg az első könyve Patty a kollégiumban.
Mark Twain unokahúga.
Negyvenedik születésnapja előtt halt meg, két kislánya születésekor, gyermekágyi lázban.

Értékelés:
5 aranyos cseresznye az 5-ből!!!



4 megjegyzés:

  1. Én is nagyon szeretem ezt a könyvet.:)
    A Nyakigláb Apót olvastad?

    VálaszTörlés
  2. :-))) Nekem is angy kedvenc lett, azt hittem, hogy egy egyszerű kis könyvecske, de ennél azért több:-)

    Nyakigláb apó-még nem, de rajta vagyok!! Ki nem hagynám ezután:-)

    VálaszTörlés
  3. Tkp. az előzménye, ill. az Judy történetét meséli el, azt még jobban szeretem.:)

    VálaszTörlés
  4. Igen, ahogy utána olvasgattam, rájöttem, hogy a két könyv kapcsolódik egymáshoz :-)
    Még jobb, mint ez?? Juj, akkor nagyon gyorsan sort kell rá kerítenem :-))

    VálaszTörlés