2017. december 31., vasárnap

Az év utolsó olvasmánya - Helen Rappaport: A négy nővér

Igencsak méretes volt az idei év utolsó olvasmánya. Bár hivatalosan karácsonyra kaptam nem tudtam megállni, hogy amint átvettem ne kezdjem is el.
A könyv terjedelme 594. oldal, de kerek 500. oldal  az ami a négy hercegnő életét mutatja be, az "utolsó" oldalakat jegyzet, kiegészítés, forrás megjelölés stb.tölti ki.
A szerző történész, így nem is vártam mást minthogy alapos és átfogó képet kapjak a Romanov -dinasztia mesés, és szörnyű véget ért szereplőiről.
Nemcsak  korhű képet festett a szerző, de nagyon érzékletesen és szépen ír, így teljesen a mű hatása alá kerültem.

A négy hercegnő és öccsük gyerekkora, majd fiatalságuk és fogságban töltött hónapjaik kézzelfogható közelségbe kerülnek.
A gyönyörű család ami állandó csapdában találta magát. Megfelelni a népnek, a politikának, kormányozni egy országot, háborút vívni, örülni négy lánynak mikor mindenki a fiú trónörökösre vár, tagadni, harcolni egy rettegett betegséggel, saját testi kínjaikkal.
Pár kedvenc sorom a könyvből:

 "Bármennyire is szerették őket a szüleik, a négy kislány csupán négy előszó volt egy olyan izgalmas könyvhöz, amely mindaddig nem kezdődött el, amíg öccsük meg nem született."


"A természet nyájas, vidéki gentlemannek alkotta, aki vászoningben a virágágyasai között andalog, kezében kard helyett sétapálcával. Még véletlenül sem cárnak szánta." - Bár Miklós népszerű volt sokan gondolták róla, hogy természete miatt alkalmatlan uralkodónak, és híján van az erős kéznek.


"A gyerek valóságos legenda volt, nem ismertem senkit, aki valaha is látta volna."- a hemofilíával küzdő cárevicsről fénykép is alig készült, és kevés alkalommal mutatkozott, az a pletyka is elterjedt akkoriban, hogy nem is létezik!

" A szibériai tél különb rendőr volt bármely börtönnél."-fogságban töltött utolsó napjaikban házukban mínusz negyvennégy fok volt! A szökésre még csak gondolni sem lehetett.

"Az egész múlt álom. Az embernek csak a könnyei és a kedves emlékei maradnak..." -írta Alexandra egyik utolsó levelében.

Számomra a könyv egyetlen hibája, hogy a sok levél nincs teljesen elkülönítve a könyvben. Sokkal jobban hatott volna, ha jobban kiemelkednek a szövegből, dőlt betűs részként, idézőjeleket használva stb.
Bár a könyvben fotók is szerepelnek én jóval többet is szívesen elnézegettem volna.

 Értékelés:
5 hercegnős cseresznye az 5-ből!! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése