2014. március 14., péntek

Karen Mack, Jennifer Kaufman: Freud szeretője



Sigmund Freud neve gondolom mindenkinek ismerősen cseng. A Pszichoanalitikus iskola megalapítója. Ahogy nagy koponyáknál szokás, az első időkben munkásságát elég nehezen ismerték el. Sok szempontból úttörő volt. Ebben a könyvben a magánéletébe pillanthatunk be, milyen is volt férfiként, férjként, apaként.
Feleségével Bécsben éltek, és hat gyermeket neveltek, elég furcsa elvekkel, amiket főként felesége, Martha talált ki, ilyen volt például, hogy a gyerekek nem jártak iskolába, magántanulók voltak. A népes családhoz 1895-ben beköltözik Martha húga, Minna.
Minna egészen más mint a prűd, mogorva és beteges nővére. Őt még Freud tézisei is lenyűgözik,aki éppen  szexuális késztetések, ösztönök, és perverziók elméleteit dolgozza ki.

Ugye Minna és Freud kapcsolatát csupán pletykák alapján sakkozta ki a két szerző, de nekem elég hihetően adták elő.

Minna könnyedén a férfi bűvkörébe kerül, aztán a könyv teljes terjedelmében vergődik benne,körülötte  mint molylepke a lámpa körül. Minnát hol sajnáltam, hol utáltam amiért ennyire nem volt benne tartás és büszkeség. 
Kicsit furcsa volt, hogy a szerzők sokszor kihangsúlyozták Martha és Minna közti különbségeket, Minna javára, vagyis, hogy szebb, csinosabb, életrevalóbb volt. Pár korabeli fényképet elnézve viszont, én ezeket a különbségeket nem tudtam felfedezni, sőt, teljesen egyforma volt a két nő. 
Martha pedig nem is volt olyan ostoba, mint ahogy a férje kezelte.


Valamiért mindig azt hiszem, hogy a régen élt emberek, valahogy tisztábbak, jobbak, szebbek voltak mint a mai kor embere. Talán ezért is döbbentem meg az olvasottakon. Kokain, morfium, altatók, nyugtatók, rengeteg bor..prűd feleség, vénlány nagynéni, és a férj aki mindenhez tud egy szexuális jellegű kiselőadást társítani.
A mindennapi szépségápolás kellékein szintén kiakadtam: ólompor, higanyszulfid, maszlagos- nadragulya, hogy szépen csillogjon a szem, az sem baj ha megvakulsz…


És azt mondják, hogy bezzeg régen más idők voltak. Nos, ez biztos!!


Izgalmas történet,de néha viszolyogtam a szereplőktől.

A könyv borítója gyönyörű! 


Értékelés:
5 felfedező cseresznye az 5-ből!!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése